Friday, June 26, 2009

20062009

salam semua,lama dh tk bermadah di sini,ha...apa maksud tepak sirih di atas tu?besar maksudnya dalam masyarakat melayu...tak lain dan tak bukan disediakan khas utk tujuan meminang anak dara org...memang bkn adat islam,adat melayu semata2,dulu jd makanan org dolu2,now org tua pun tak makan sireh pinang ni..kita warisi semua ni dr asal usul keturunan n budaya hindu yg mula bertapak di tanah melayu sebelum kedatangan islam lagi,jd tidak la membawa makna apa2,apatah lagi mengikut budaya hindu,nauzubillah,sekadar penyeri dan lambang tidak melayu hilang di dunia....
ini lah 7 bekas hantaran bertemakan "kuning diraja" dan konsep traditional,namun dikontempkan ia menjadi sebegitu rupa..makanan yg banyak,meminang jer kan....
maka,pada pagi sabtu 20062009,diringi hujan renyai dari Bukit Mahkota,Bangi dan elok2 selesai hujan di Shah Alam Seksyen 28, maka hadirlah seramai 20 org rombongan bertemakan "kuning diraja",walau tak semua pakai..yg mana baru beli,baru buat,tq so much,tuhan saja dpt membalas..baru sedondon dgn 7 hantaran berbalut kuning tu,yg dtg lambat ada 4org,so jumlah semua termasuk sy 26org..janji 25org saje..sorry ye terlebih sorang driver..hehehe
rombongan diketuai oleh papa angkat sy En.Ismail Atan,org Aloq Staq,pandai dia berseloroh,dia biasa dgn majlis2 ni,trainer dkt MAS dulunya,pernah jd trainer di Etihad,Iran...so beri kepercayaan pd dia je la...kejap je depa bincang...dlm 30minit je kot
maka mamaku menjalankan tugasnya,menyarungkan cincin risik serentak dengan cincin tunang,terima kasih mama...
lepas selesai upacara sarung cincin,depa pun call sy,apa lagi,makan la,tibai cukup2,memang lapar,tgh hari plak tu,makanan cukup sedap,masak sendiri,gotong royong jiran tetangga,mcm kenduri nikah kawin dh,maklumlah mamanya geng2 surau,so meriah,naper ada khemah?ye la rumah tak besar mana,semua tak leh masuk,nanti org tak selesa katanya,so nak jemput org makan bg la org rasa selesa skit...terima kasih mak salmah yg sudi hadir dgn anakanda ali taruddin...
kiranya comfirm la diriku ada yg punya,diriku tunangan orang,bkn tunggangan org k..hehehe...naper tak pakai baju melayu???coz malu..tk mau nmpak mcm dh nak nikah,ikutkan tak mau dtg,tp semua tak tau rumah,so kena la dtg gak...

insyaAllah mereka inilah tanggungjwbku yg akan dipikul,menjaga kebajikan mereka yg paling utama,Ya Allah,jadikan aku anak yg soleh,agar aku dpt balas jasa mereka,walau tidak terbalas olehku,tq mama,abah,pakcik,makcik....

antara rakan yg hadir,muaalim,lin,syeeda dan fakhri dari Bimmerianz Club,korang bila lagi???

terima kasih pada semua yg terlibat,moga Allah sahaja dpt membalas,mudah2an dipjgkan jodoh,dipermudahkan rezki,diberi kebahagian,kejayaan dan keberkatan dari dunia ke akhirat,amin